Jag vill....

Kvalitet, historia & traditioner

Toyotas arv är byggt på kvalitet
Från dag ett har Toyota prioriterat hög kvalitet i sina produkter och tjänster. Genom åren har vi infört principer och processer för att säkerställa att våra kvalitetsnivåer fortsätter att förbättras.
  • Kvalitet från dag ett


    Genom våra nästan 100 år av existens - även från dagarna av den ursprungliga Toyoda-familjens vävverksamhet innan vi började tillverka fordon - har vi byggt ett globalt rykte för att leverera högkvalitativa produkter och tjänster. Det är något vi är engagerade i att upprätthålla och utvidga. Dessutom har Toyota envist utfört kvalitetssäkringsaktiviteter från första dagen, vilket har resulterat i högsta betyg från våra kunder. Vi förbättrar ständigt vår kunskap, processer, produkter och tjänster för att leverera allt högre kvalitetsnivåer i allt vi gör.

  • Principer för kvalitetssäkring


    De grundläggande principerna bakom vårt system för kvalitetssäkring, inklusive "Kund först", "Kvalitet först" och "Genchi Genbutsu" (Gå och se på plats), etablerades när företaget grundades. Sedan dess har dessa principer överlämnats och väglett varje organisationsnivå hos Toyota idag, från verkstadsgolvet till verkställande ledning. Vi är stolta över dessa traditioner som vi fortsätter att utveckla och förbättra för att möta nya utmaningar. På senare tid har vår process för Total Kvalitetskontroll hjälpt oss att kontinuerligt förbättra kvaliteten och tillförlitligheten hos våra fordon.

  • Kvalitet innebär att vara kundorienterad


    Redan 1969 hade Toyota i Japan infört ett system för återkallelse av fordon. Vid den tiden använde vi oss av en serie framträdande tidningsannonser för att visa hur kunder är vår första oro när det gäller att säkerställa kvalitet i varje del av vår verksamhet. Detta åtagande är lika relevant idag som det var då. Insamlingen och analysen av kundrespons hjälper oss med planering av nya produkter, höjning av kvalitetsstandarder och förbättring av vårt arbete och de tjänster vi tillhandahåller.


  • Andon-principens ursprung

    Andon-principen skapades av Sakichi Toyoda år 1924 för att möjliggöra att hans Type G-automatiska vävmaskin skulle stanna när som helst det uppstod ett problem. Ursprungligen hänvisade det till en knapp eller dragsnöre som automatiskt stoppade produktionen när den aktiverades av en medarbetare. Termen kommer från det japanska ordet för en papperslykta och syftar på en upplyst signal som meddelar någon om ett problem. Andon hänvisar nu till en visuell hjälp som framhäver ett problem där åtgärder krävs på en specifik plats eller arbetsstation. Detta möjliggör att en lösning hittas innan det är för sent att rätta till det.


  • TPS bidrag till kvalitet

    År 1955, kraftigt understödd av Toyotas verkställande direktör Eiji Toyoda, blev ingenjören Taiichi Ohno och hans team katalysatorn bakom Toyota Production System (TPS) som vi känner till idag. TPS ökar produktionshastigheten, kvaliteten och kundnöjdheten. Det är den övergripande termen för Jidoka, Just-in-Time och våra andra kvalitetsprotokoll. Genom att tillämpa dessa begrepp kan vi producera fordon snabbt och effektivt. Det möjliggör för alla att uppfylla våra höga kvalitetsstandarder och våra kunders individuella krav.