Avveckling av 2G- och 3G-näten
På grund av allt högre krav på snabb kommunikation kommer 2G- och 3G-mobilnäten att successivt stängas ner av nätoperatörerna, för att ersättas av nyare tekniker. Det är ett teknikskifte som sker inte bara i Sverige, utan även i hela Europa och på andra håll i världen. Tidpunkten för avvecklingen varierar mellan länderna och avgörs av de nationella nätoperatörerna. Beslutet att avveckla 2G- och 3G-näten ligger utanför Toyotas kontroll.
Teknikskiftet påverkar många delar av samhället. All kommunikation som är beroende av 2G- och 3G-näten kommer att upphöra att fungera när dessa nät fasas ut. Mer information om avvecklingen av 2G- och 3G-näten finns hos Post- och telestyrelsen: Teknikskifte (Opens in new window)
Bilbranschen är ett av de områden som påverkas, och avvecklingen av 2G- och 3G-näten kommer att påverka funktionalitet i bilar. Detta omfattar eCall, det nödlarmsystem som ger en automatisk signal till larmcentral vid olycka och även kan koppla föraren till larmcentralen, och mobil kommunikation med bilens anslutna system och tjänster. Det beror på att EU:s krav på typgodkännande av eCall-funktionalitet i bilar har varit, och är än så länge, 2G- och 3G-baserade. De bilar som påverkas av teknikskiftet uppfyller nu gällande lagstiftning.
Toyotas berörda bilmodeller kommer inte längre att kunna använda alla eller vissa av de tjänster som är beroende av uppkoppling. Vi undersöker möjligheten att för vissa modeller ta fram mjukvaruuppdateringar för att tjänsterna ska fortsätta fungera.
De tjänster som berörs är eCall, uppkopplade tjänster och fjärrstyrda tjänster. När eCall-systemet inte längre kan ansluta till de nät som avvecklas kommer berörda bilar inte längre att kunna skicka automatiska eller manuellt aktiverade larm till larmcentralen vid olyckor. Uppkopplade tjänster och fjärrstyrda tjänster är till exempel information om bränslenivå, fjärrstyrt lås och fjärrstyrd klimatkontroll.
Hur vet jag om min bil är berörd?
Vi arbetar för närvarande med att ta fram information om detta.
Vad händer om eCall inte fungerar vid kontrollbesiktning?
Kontroll av eCall-funktion ingår numera som kontrollpunkt vid besiktning. Då 2G- och 3G-näten stängs ner kommer de bilar som är beroende av dessa nät inte längre kunna koppla upp mot nätet vid en kontrollbesiktning. En dialog pågår mellan bilbranschen och berörda myndigheter kring ett förslag om att bilbesiktningen inte ska ge någon anmärkning på bilar vars eCall upphör att fungera till följd av nedstängningen av näten. Mer information finns här: Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten (Opens in new window)