Jag vill....

Bildäck och fälgar från Toyota

Bilens säkerhet, prestanda och komfort påverkas av vilka bildäck och fälgar du väljer. På Toyota Verkstad kan vi hjälpa dig med allt som rör både däck och fälg. Vi hjälper dig att balansera hjulen och skiftar hjulparen när det är dags för vinter- eller sommardäck. Läs vidare nedan om hur du tar hand om dina däck och fälgar.

 

Hjulskifte

I Sverige är det lag på att man ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, då det råder vinterväglag. Men eftersom vädret snabbt kan ändras under senhösten kan det vara att rekommendera att du byter redan till vinterdäck i början av november. Dubbdäck är tillåtna generellt mellan 1 oktober och 15 april men får även användas under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Mönsterdjupet för vinterdäck får inte vara mindre än 3 mm. Behöver du hjälp med att byta däck så kan du boka tid online hos någon av våra Toyota verkstäder.

Vinterdäck

Du kan välja mellan antingen friktionsdäck/dubbfria däck eller dubbdäck. Vinterdäck har ett djupare mönsterdjup och är tillverkade av en hårdare gummiblandning som är anpassad för vinterklimat. Vi kan hjälpa dig att välja däck som passar din bil och dina behov.

Sommardäck

Sommardäck är tillverkade för körning under sommarhalvåret under normala väglag och väderförhållanden, helst över 5°C. Däckmönstren är designade för att undvika vattenplaning och är gjorda av en speciell gummiblandning som får optimal mjukhet och elasticitet när det är varmare. Vid kallare temperaturer hårdnar gummit och väggreppet blir därmed sämre. Enligt svensk lag ska mönsterdjupet för sommardäck vara minst 1,6 mm men ett mönsterdjup på minst 3 mm är att rekommendera för säkrare körning. En Toyota-verkstad kan hjälpa dig med både däckbyte och att kontrollera mönsterdjupet på dina däck.

Fälgar

Från fabrik är din Toyota utrustad med originalfälgar, speciellt framtagna och utprovade för din bil. Vill du sedan hitta ett par nya, fräscha fälgar till sommardäcken eller ha ett par kompletta vinterhjul, har vi ett brett utbud av originalfälgar att välja mellan. Samtliga av Toyotas originalfälgar har 3 års garanti avseende material- eller tillverkningsfel.

Däckleverantörer

Vi hjälper dig gärna göra rätt val av både sommardäck och vinterdäck. Generellt rekommenderar vi Bridgestone, Continental eller Nokian. Kontakta din närmaste återförsäljare (Opens in new window) för pris.

Däckhotell

Behöver du förvaring så ordnar vi det. Du är alltid välkommen. De flesta Toyotaverkstäder erbjuder däckförvaring så att du kan du checka in de däck du inte använder för säsongen.

TIPS! Förvarar du däcken hemma ska du se till att de står torrt, mörkt och svalt så att de håller längre. Trava dem på hög, eller häng upp hjulen med fälgar. Tvätta bort smuts och vägsalt innan du lägger undan dem.

 

Bra att veta om bildäck och fälgar

Däcksäkerhet:

Använd bra däck som passar din bil, med tillräckligt mönsterdjup - för din och dina passagerares säkerhet på vägen. 

Mönsterdjup och väggrepp:

Avgörande för väggreppet. Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm vid sommarväglag och minst 3 mm vid vinterväglag. Vi rekommenderar minst 3 mm året om då risken för vattenplaning ökar under 3 mm. Mät mönsterdjupet vid byte från sommardäck till vinterdäck och vice versa.

Rullomkrets:

Omkretsen på dina däck. När du ska köpa nya däck är det viktigt att köpa ett däck med rätt rullomkrets, d.v.s. däck som inte är mer än 5% mindre eller större än dina befintliga däck. Den allmänna rekommendationen är däremot att det inte ska skilja mer än 2% för att hålla sig på den säkra sidan. Ju närmare originaldäcken i storlek, desto bättre. Skiljer det för mycket kommer hastighetsmätaren och miltalsmätaren att visa fel.

Torrsprickor:

När däckgummit blir äldre blir ytan torrare, gummit tappar sin elasticitet och däcken får mycket sämre grepp i vått väglag. Då kan torrsprickor uppstå. Så fort en spricka dyker upp bör du köpa ett par nya däck. Alla däck får förr eller senare torrsprickor, men genom att använda däcken regelbundet motverkar du att behöva byta ut dem allt för tidigt.

Lufttryck:

Kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet. Är trycket för lågt drar bilen mer bränsle och däcken slits snabbare, vilket både kostar pengar och tär på miljön. Det innebär också att bilen blir tungstyrd vilket kan vara farligt när du är ute i trafiken. Har du tung last eller extra många passagerare ska du se till att ha extra mycket luft i däcken. För att få veta hur högt lufttryck du ska ha i däcken, läs bilens instruktionsbok eller fråga hos din närmaste Toyota-verkstad.

Däcktrycksövervakning:

Det finns lagkrav från EU om att samtliga biltillverkare måste utrusta nya bilar med ett system som övervakar däckens lufttryck. Genom att försäkra att bilen inte har för lågt lufttryck i däcken minskar CO2-utsläppen. 

Balansering av hjul:

Rätt balansering av hjulen är viktigt för bilens väghållning. Annars slits däcken snabbare och det går hårt åt hjulupphängning och styrleder. Är balansen inte som den ska skakar det i ratten när du kör eller så vibrerar nackstödet på passagerarplatsen. Det kan bero på felinställning eller obalans som skapats av att det sitter grus, sten eller is i däckets mönster eller på fälgens insida. Kontrollera och åtgärda själv eller fråga en Toyota-verkstad.

Däckskifte:

Däckskifte, eller däckbyte, är detsamma som hjulskifte. Hjulskifte innebär att man byter från sommar- till vinterdäck, eller vice versa. Hos din närmaste Toyota Verkstad kan du boka hjulskifte när det är dags att byta däck. 

När ska jag köpa nya däck?

Tar du hand om dina däck och förvarar dem på ett bra sätt håller de flera säsonger. Men inför varje däckbyte bör du kontrollera mönsterdjupet så att de inte är för utslitna, minst 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck. 

Märkning (Exempel: 205/55 R16 T )

205 = däckets bredd i millimeter, 55 = däckets höjd, eller profilförhållande (65% av bredden), = däckets mönster (R = Radial, D = Diagonal), 16 = däckets innerdiameter, fälgens diameter i tum, = däcket är avsett för maxhastighet 190 km/h

Hastighetsindex = den maxhastighet däcket är avsett för:
= max 130 km/h, N= max 140 km/h, = max 150 km/h, Q = max 160 km/h, R = max 170 km/h, = max 180 km/h, = max 190 km/h, H = max 210 km/h, = max 240 km/h, Z = 240 km/h och uppåt, W = max 270 km/h, Y = max 300 km/h

Andra beteckningar:
Tubeless 
= slanglöst däck (de flesta moderna däck), ULW = ultralätta däck, ultra light weight, E5 02052 = däcket är godkänt i Sverige och övriga Europa, DOT = däcket är godkänt i Sverige, övriga Europa och USA,

3PMSF = den märkning vinterdäck ska ha sedan juni 2016, M&S, M-S, MS, M.S. eller M+S= Mud and Snow, märkning av däck framtagna för vinterkörning med eller utan dubbar (tillåtet att använda M+S-märkta vinterdäck fram till 30/11 2024) då tidigare nämnd märkning ska användas istället, 1200 = tillverkat vecka 12 år 2000 (exempel på datummärkning), 0902 = tillverkat vecka 9 år 2002 (exempel på datummärkning).

 

 

Ska jag välja dubbdäck eller friktionsdäck?

Vilka däck du ska välja beror på vilken bil du har, var i landet du bor och vilket underlag du kör på.

Dubbdäck

I vissa situationer bör du välja dubbdäck. Kör du en äldre bil utan ett modernt antisladdsystem kan dubbade vinterdäck vara viktigt för säkerheten, likaså om du ofta kör på mycket isiga vägar eller vägar med hårt packad snö. Dubbdäck är ett sämre alternativ ur miljösynpunkt då dubbarna river upp miljöskadliga partiklar ur marken när du kör på barmark. I vissa städer, bland annat Stockholm och Göteborg, råder även förbud mot dubbdäck på vissa gator för att just minska luftföroreningar.

Friktionsdäck/dubbfria däck

Kör du en modern bil utrustad med antisladdsystem (VSC) eller om du bor på en plats med lite snö eller där vägarna är bra plogade och saltade, kan du med fördel välja friktionsdäck, eller dubbfria däck som de också kallas, eftersom de är bättre på blöt och moddig väg.

Bullernivån är betydligt lägre jämfört med ett dubbdäck vilket bidrar positivt till trafikmiljön, inte minst i tätort. Vid val av friktionsdäck, tänk på att det finns två helt olika typer på marknaden. Dels den nordiska typen ”Nordisk friktion” som är optimerad för bra vinteregenskaper i nordiskt vinterklimat, dels friktionsdäck av centraleuropeisk typ som är bra på våt och torr asfalt men har betydligt sämre grepp på is.

Året runt-däck/Allrounddäck

Året runt-däck eller allrounddäck kallas den typ av däck som fungerar året runt i de länder som har ett jämnare klimat och väglag än vi har i Sverige. I dagsläget finns det inga bra året runt-däck som fungerar för det svenska klimatet och vårt vinterväglag. De är inte heller godkända som vinterdäck.  

Vill du göra din bil redo för kommande vinter? Läs vår guide Vinterkoll för ytterligare tips och råd.