Jag vill....

Passiv säkerhet och THUMS

Vitalt skydd du behöver när en olycka inträffar
Passiv säkerhetsutrustning såsom säkerhetsbälten och krockkuddar, liksom bilens karossstruktur, är avgörande för att minimera effekterna av en kollision. Vi strävar efter verklig säkerhet i verkliga situationer genom kontinuerlig analys och innovation utan kompromisser.
  • Säkerhet i verkliga situationer

    Kommer säkerhetsbälten att hålla dig på plats i en olycka? Kommer krockkuddarna att skydda ditt huvud? Hur kommer kollisionen att påverka din kropp? För att säkerställa säkerhet i verkliga situationer analyserar vi faktiska olyckor och integrerar den kunskapen i vår passiva säkerhetsutveckling. Självklart kan förbättrade eller nya teknologier inte testas på människor. Och traditionella kraschtestdockor matchar bara vikten och storleken hos mänskliga kroppar – inte deras komplexa natur eller hur människor instinktivt rör sig i farliga situationer. Vi har mött denna utmaning genom att skapa den virtuella människokroppsmodellen THUMS (Total Human Model for Safety).

  • THUMS – världens mest avancerade virtuella människomodell

    THUMS gör det möjligt för oss att förstå de verkliga skador som människor kan drabbas av vid en trafikolycka. Denna virtuella docka inkluderar aspekter av människokroppen, såsom ben, muskler och inre organ. Den kan vara en sittande eller gående man, kvinna eller barn i olika åldrar. Denna komplexitet och flexibilitet gör THUMS till ett av de mest avancerade systemen för att simulera och analysera skador orsakade av yttre krafter. Vi förbättrar ständigt THUMS. År 2015 lades en funktion till för att simulera en förare eller passagerare som instinktivt förbereder sig inför en olycka; rörelser som påverkar potentiella skador.

  • Göra vår teknologi tillgänglig för alla

    THUMS kan användas för en bred skala av tillämpningar, även inom områden utanför bilindustrin. Som en ansvarsfull tillverkare som strävar efter att skapa glädje för alla har vi gjort THUMS tillgängligt för alla kostnadsfritt. Det används av andra stora biltillverkare som Audi, Volvo, Renault och Daimler, liksom av leverantörer av fordonskomponenter och delar. Dessutom har NASA använt det i designprocessen för Orion, ett rymdskepp som banar väg för att ta människan till Mars. Det har också använts för att hjälpa till att designa säkrare racingbilar, tryckavlastande sängar, racketer, amerikansk fotbollshjälmar och skor som förebygger skador.

“Jämfört med de fysiska kraschdockor som vanligtvis används i kollisionstester för bilar, möjliggör THUMS en mer detaljerad analys av kollisionsrelaterade skador eftersom den exakt modellerar formerna och hållbarheten hos mänskliga kroppar samtidigt som den beaktar variabler som kön, åldersgrupper, kroppsstorlekar och hållningar. THUMS kan bidra till att förbättra säkerhet och komfort i ett bredare spektrum av tillämpningar. Det är därför Toyota vill sprida användningen av THUMS även utanför bilindustrin genom att göra det fritt tillgängligt.”

Tjark Kreuzinger, Senior Manager TME R&D Safety Research