Motor:
3,5 l direktinsprutad V6-motor med dubbelturbo som använder sig av 100% förnybart bränsle
Under ledning av teamchef Kamui Kobayashi går det segerstinna TGR-teamet in på sin elfte säsong i World Endurance Championship. Där fortsätter teamet att tänja på gränserna för Hybrid Electric-teknologin med 2023-specifikationen GR010 HYBRID.
Den utvecklade GR010 HYBRID, som vunnit 10 av sina 12 lopp sedan debuten 2021, återvänder 2023 för att tävla i den högsta klassen (LMH) i WEC med en ännu mer avancerad RACING HYBRID-teknik. Lättare och optimerade för tillförlitlighet och körbarhet, kommer våra två bilar att tävla för att försvara teamets nummer ett-status och tänja på gränserna allt i namnet att göra allt bättre, mer hållbara vägbilar.
Bak: 14 x 18-tums fälgar i magnesium, 34/71-18-däck
Vårt multinationella team kombinerar mängder av erfarenhet inom motorsport från hela världen.
Akio Toyoda, grundare av teamet och styrelseordförande i Toyota Motor Corporation
Kazuki Nakajima, vice ordförande i TOYOTA GAZOO Racing Europe
Kamui Kobayashi, teamchef och förare
Bil: #7
Förare: Mike Conway, Storbrittanien.
Förare: Kamui Kobayashi, Japan
Förare: José María López, Argentina
Bil: #8
Förare: Sébastien Buemi, Schweiz
Förare: Brendon Hartley, Nya Zealand
Förare: Ryo Hirakawa, Japan
Vi lär oss mycket när vi når våra begränsningar. Från energiåtervinning till batterikylning och mindre storlek på batterierna, hjälper WEC oss att göra stora framsteg i utvecklingen av våra elhybrider.
GR Sport-modellerna är inspirerade från TOYOTA GAZOO Racing och tar en stor dos dynamisk körglädje in i vardagen. Varje modell är designad för att uttrycka attityd in i minsta detalj och kombinerar ett unikt, atletiskt yttre med en sportig interiör och premiumfunktioner.
18 mars
7 maj
11-12 juni
10 juli
11 september
12 novemer