Jag vill....

Över 40 års erfarenhet från dakar

Extrema terränger och otroliga hastigheter. Vi har aldrig kunnat motstå frestelsen med Dakar - världens tuffaste race. Sedan Dakarrallyt blev en del av World Rally-Raid Championship (W2RC) handlar framgången om mer än bara snabbhet. Kvalitet, hållbarhet och pålitlighet är avgörande faktorer. Och det är därför vi tävlar - i vår oändliga strävan mot att ständigt tillverka ännu bättre bilar - inte bara för sporten.

Efter totalsegrarna i Dakarrallyt 2022 och 2023 kommer Toyotas legendariska tuffhet återigen att visas upp med vår helt nya, Dakar-vinnande GR DKR Hilux T1+ under FIA W2RC 2023 med fem tävlingsomgångar. Nya Hilux är större, starkare och tuffare och är det fordon som TOYOTA GAZOO Racing-teamet kommer köra med fyra besättningar, inklusive Nasser Al-Attiyah som bevisade Toyota Hilux uthållighet genom att vinna Dakarrallyt 2022 och 2023, vilket kompletterade hans totalseger för Toyota 2019.

W2RC (World Rally-Raid Championship) 2023

Efter en framgångsrik säsong år 2022 som resulterade i W2RC- och SARRC-titlarna, har TOYOTA GAZOO Racing redan fått en flygande start med att vinna 2023 års Dakar Rally för andra året i rad.

Efter Dakar, som är den första deltävlingen av fem i mästerskapet, följer Abu Dhabi Desert Challenge, Sonora-rallyt i Mexiko och Desafio Ruta 40 i Argentina. Sedan avslutas säsongen med finalen i Marocko. W2RC tänjer på gränserna och presenterar en unik uppsättning utmaningar för att sätta mästerskapsvinnande GR DKR Hilux T1+ på prov. 

“Vi kommer att fortsätta vår trävan efter att ständigt tillverka ännu bättre bilar genom att ta oss an världens alla olika vägar och terränger.”

Akio Toyoda

Inte bara för sporten

Hilux är testad i de hårdaste miljöerna av de mest hängivna proffsen. Vi tar alla lärdomar och all expertis från Dakarrallyt hela vägen hem till dig. Nya Hilux tänjer på alla gränser i strävan efter att att ständigt göra ännu bättre bilar –  från öknen till staden. 

FORMAD I DAKAR

  • Toyota GR DKR Hilux T1+

    Toyota Dakar Hilux har en mittmotor, en större restriktorplatta, större drivlina och en reviderad fjädring, vilket ger den utmärkt balans och hantering.

    •                 3,5 l V6 TT-motor

    •                 Kraft: 298 kW / Vridmoment: 600 Nm

    •                 Sadev 6-växlad sekventiell växellåda

    •                 Fyrhjulsdrift

Vilket blir ditt nästa äventyr?

Nyheter från Toyota gazoo racing