Testcykel
Dynamiska tester för mer verklighetstrogen bilkörning.
Testcykel
Dynamiska tester för mer verklighetstrogen bilkörning.
Tid
Det nya testet genomförs under 30 minuter, en ökning med 10 minuter.
Distans
23,25 kilometer, mer än dubbelt så långt jämfört med tidigare.
Miljöer
Uppdelat på 52% stadstrafik och 48% landsvägskörning.
Medel- och topphastighet
Den genomsnittliga hastigheten är 46,5 km/h (en ökning med 12,5 km) samtidigt som topphastigheten är ökad till 131 km/h.
Extrautrustning
Extra utrustning som påverkar bränsleförbrukningen och CO2 är medräknad.
Växellägen
Varje bil har egna växellägen istället för fasta lägen.
Temperatur
Mätningar görs nu vid 23ºC (CO2 ändrad till 14ºC) jämfört med 20-30ºC.
Mellan september 2017 och september 2018 måste alla nya bilar överensstämma med WLTP-testerna. (Lätta lastbilar följer ett år senare). För Toyota var Prius den första modellen som certifierades med WLTP. Detta skedde under det fjärde kvartalet 2017.
På Toyota välkomnar vi ändringen till WLTP då det ger våra kunder en mer exakt grund för beräkning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Som ledare inom ren mobilitet har vi under årtionden forskat i hur fordon kan göras mer miljövänliga och producerat tekniska lösningar som hybridbil - som minskar utsläppen av växthusgaser och koldioxidutsläpp.
Dr. Johan van Zyl, VD och koncernchef för Toyota Motor Europe.
De nya WLTP-testen ser till att laboratoriemätningar nu bättre reflekterar de situationer du kommer att uppleva i vardagen. Det betyder att bränsleförbrukning och utsläppsvärden som nu redovisas för nya bilar på ett bättre sätt representerar de värden som du faktiskt kommer att uppnå.
Nej, din faktiska bränsleförbrukning kommer att förbli densamma, men det är troligt att ditt fordon kommer att få ett högre officiellt koldioxid- och bränsleförbrukningsvärde på grund av den strängare WLTP-testcykeln.
Som med NEDC fortsätter WLTP att vara ett laboratorietest. Eftersom körstilar och förhållanden varierar, är det möjligt att vissa officiella värden, och vad du som konsument upplever, att variera.
Under en övergångsperiod (fram till slutet av 2019) kommer NEDC-värden fortfarande att genereras parallellt med WLTP-värden. Eftersom det gamla NEDC-proceduren inte längre kan användas, föreskriver föreskrifter att WLTP-koldioxidvärden kommer att översättas tillbaka till liknande NEDC-värden med hjälp av en korrelation. Detta kommer att utföras med hjälp av beräkningstabell som utvecklats av Europeiska kommissionen eller genom fysisk omprövning, vilket kan leda till högre NEDC-koldioxidvärden för din bil, eftersom det här kommer att bli en uppdaterad version av NEDC (baserat på WLTP).
Ja, WLTP används också för att mäta ämnen som kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och kväveoxider (NOx) och partiklar (PM / PN).
WLTP-certifiering är obligatorisk för alla lätta lastbilar (kategorierna N1 (ii), N1 (iii) och N2) från och med den 1 september 2019, ett år efter personbilar.