Jag vill....

1990-talet

Accelererande investeringar i tillverkning i Europa
När vi passerade milstolpen på 30 år i Europa gjorde vi stora investeringar för att etablera våra egna tillverkningsanläggningar här. Under 1990-talet fortsatte vi att fokusera på våra affärsprinciper om att tillverka fordon lokalt för de marknader där de kommer att säljas.
  • Första europeiska produktionsanläggningen

    När Toyotas president Shoichiro Toyoda talade i London 1989 sa han: "Toyota kommer att göra sitt bästa för att bli accepterat som ett verkligt brittiskt och europeiskt företag så snart som möjligt." Några veckor senare bekräftade vi våra planer att bygga vårt första helt ägda och driftade europeiska produktionscenter i Storbritannien – Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) föddes.


  • Carina E för Europa

    Cirka 3 miljarder euro investerades då för att skapa en bilfabrik i England och en motortillverkningsanläggning i norra Wales. Båda började producera år 1992. Den första modellen som tillverkades vid fabriken i Burnaston, England, var Carina E (där E står för Europa). Inom sex år producerade TMUK också Corolla-hatchbacks och blev hem för vår nya flaggskeppsmodell för Europa, Avensis. Det uppnådde också sitt mål att köpa 80 procent av sina delar och tjänster från europeiska leverantörer.


  • Omskapat för den nya Europeiska handeln

    För att anpassa oss till den förändrade handeln i Europa efter lanseringen av Europeiska unionen 1993 började vi omorganisera våra försäljnings-, marknadsförings- och ingenjörsföretag samt våra kontor i Europa, under paraplyet av det som nu kallas Toyota Motor Europe, med huvudkontor i Bryssel. Ytterligare supportanläggningar inkluderade en utökad delarcentral, Toyota Parts Center Europe (TPCE), och ett tillbehörs- och servicecenter, båda belägna i Belgien. År 1998 öppnade vi en ny utställning för vår innovation och teknologi: Le Rendez-Vous Toyota, på de berömda Champs-Élysées i Paris (stängt i oktober 2017).

  • Nya fabriker i Storbritannien, Turkiet och Frankrike

    Vi stärkte kopplingarna mellan Toyota Motor Corporation och företagen som tillverkar och marknadsför våra bilar i Europa. TMUK befann sig i början av en ny expansionsperiod. Ytterligare tillverkningskapacitet lades till 1994 med grundandet av TOYOTASA (Toyota Motor Manufacturing Turkey idag), ett joint venture för lokal produktion av Corolla. När våra europeiska försäljningar passerade en halv miljon det året, ökade vi ytterligare vår tillverkningskapacitet med lanseringen av produktionsenheter i Polen (för växellådor och motorer) och Valenciennes, Frankrike (för produktion av den mycket framgångsrika Yaris).


  • Vår första globala miljöfabrik

    Byggandet av Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) påbörjades på 90-talet. Den har kontinuerligt förbättrat sin miljöprestanda och blivit vår mest hållbara fabrik i Europa och en av våra globala miljöfabriker som banar väg för nya och bättre miljöprogram. Lanserad som en "slimmad, ren industriplats för 2000-talet som respekterar miljön" har den infört åtgärder för att successivt minska avfall, minska energi- och vattenanvändning samt fånga upp förnybar energi, till exempel genom en omfattande solinstallering. Fabrikens omgivningar vårdas kontunierligt för att uppnå naturlig mångfald.


  • Transformationen är fullständig

    Vid sekelskiftet hade vi uppnått en fullständig transformation. Vi hade gått från att vara en nischad, Fjärran Östern-verksamhet som exporterade små mängder fordon till att ha en betydande lokal närvaro som ett företag som bygger bilar, investerar i jobb, utbildning och faciliteter över hela regionen. Vi tillämpade vår filosofi om lokal produktion och insåg fördelarna den kan medföra. Dessa inkluderar förbättrad kvalitet, kundservice och effektivitet, samt minskad påverkan på miljön.

1990-talet i Europa