Jag vill....

1970-talet

Motorsport och födelsen av europeisk tillverkning
Vi höll farten trots att vi vid 1970-talet bara var några år in i vår expansion i Europa. Allt fler människor blev medvetna om Toyotas namn och svarade på det alternativ vi erbjöd jämfört med produkter och varumärken de känt till i generationer.
  • Inträde i rallysporten

    Vår synlighet och attraktionskraft skulle snart få en spännande ny dimension när vi gick med i internationell rallysport med ett team baserat i Europa. Den svenska föraren Ove Andersson satte planen i rörelse. Vid ett möte i London övertygade han en grupp av våra chefer att låta honom tävla i en Toyota Celica i 1972 RAC Rally i Storbritannien. Hans framgång med en topplacering bland de tio bästa före några betydande rivaler säkerställde att programmet skulle fortsätta. Andersson Motorsport etablerades därefter i Sverige 1973.

  • Första segern på rallybanan

    Teamet förberedde Corolla- och Celica-modeller för tävling, med extra stöd från Japan för större evenemang. Kort därefter flyttade verksamheten till Bryssel. Oljekrisen 1974 hotade att avsluta motorsportprogrammet i förtid. Dock arbetade våra försäljningsoperationer tillsammans med sina partners över hela Europa för att hålla teamet försörjt med de delar och utrustning som behövdes. Deras tro på projektet gav snart resultat. Den finska föraren Hannu Mikkola körde en Corolla 1600 till teamets första seger på 1,000 Lakes Rally i Finland 1975. Samma år antogs namnet Toyota Team Europe.


  • På toppen av världs-rallysporten

    Genom åren uppnåddes flera förartitlar och tillverkarmästartitlar. Så som den legendariska Celica TA63 Twincam Turbo, som fick smeknamnet "King of Africa" efteratt ha dominerat Safari och Elfenbenskustens rallyn. Toyota Team Europe flyttade till Köln 1979 och skapade sin egen gata, Toyota Allée. Det är fortfarande hem för TMG (nu TOYOTA GAZOO Racing) och basen för vårt framgångsrika team i världsmästerskapet i långdistansracing. Våra motorsportteams dedikation resulterade i en dröm som gick i uppfyllelse: att vinna 'triple crown'. Efter att ha vunnit Dakar-rallyt 2022 hade vi även WRC- och WEC-mästartitlar samtidigt.


  • Produktionen startar i Europa

    Ett avtal från 1968 med Salvador Caetano ledde till att de första i Europa tillverkade Toyotorna rullade av bandet 1971. Genom att bygga fordon lokalt kunde vi förbättra vår kundservice, minska leveranstiderna, hålla kostnaderna nere och bättre svara på smaker och preferenser hos europeiska kunder. Toyota Caetano Portugal (TCAP)-fabriken i Ovar började med att bygga Corollas som levererades från Japan i form av byggsatser. Sedan dess har den fortsatt att producera olika typer av bilar, SUV:er, transportbilar och lätta lastbilar. Modeller som Corona, Starlet, Land Cruiser och Hilux samt bussarna Optima och Coaster har alla tillverkats av TCAP.

1970-talet i Europa