Jag vill....

1960-talet

Vår ankomst till Europa
1960-talet var ett årtionde av förvandling för Toyota. Vår första etablering på den europeiska marknaden banade väg för de stora försäljnings- och tillverkningsverksamheter vi driver över hela kontinenten idag.
  • Hur allt började

    Vi började utforska möjligheterna att sälja våra fordon på marknader utanför Japan på 1950-talet genom att skicka dem i byggsatsform för att lokala tillverkare skulle montera dem i länder runt om i världen, från Latinamerika till Australien. År 1960 nådde två Toyota Crowns Malta via Mellanöstern. Två år senare testades två Toyota Coronas (med namnskylten Tiara) i Finland. Dock förändrades allt när visionären Walther Krohn besökte den Tokyo Motor Show 1962.

  • Första europeiska distributören

    Walter Krohn var president för Erla Auto Import, en dansk bilhandelsverksamhet. När han besökte Tokyo Motor Show 1962 imponerades han av Toyota Crown och trodde att den skulle tilltala europeiska bilister. Hans vision ledde till att Erla Auto blev vår första officiella europeiska distributör med exklusiva försäljningsrättigheter för Danmark, Sverige och Norge. År 1963 skickades de första 400 Crown-bilarna från Japan.


  • En uppståndelse i London

    Krohns instinkter visade sig vara korrekta. Under de kommande åren nåddes ytterligare överenskommelser med kommersiella partners som var angelägna om att introducera Toyotas namn för den europeiska bilköpande allmänheten. Louwman & Parqui blev distributörer för Nederländerna 1964. Nästa år väckte Pride & Clarke uppståndelse i Storbritannien när de placerade Corona på sin monter på London Motor Show. Försäljningen i Storbritannien lanserades kort därefter.


  • Corona och Corolla går i täten

    Som en ny och intressant aktör på marknaden gav introduktionen av första generationens Toyota Corolla år 1966 vår profil extra attraktionskraft. Det var av stor vikt att våra bilar hade en imponerande utställningsprofil eftersom deras prissättning återspeglade det faktum att de måste skeppas från Japan. Kostnaden påverkades även av lokala skatter och försäljningstullar. Men denna nackdel balanserades av utrustningsfunktioner som ingick som standard med Corona och Corolla, såsom backljus, elektriska spolarvätskepumpar och bilmattor. Båda bilarna var också mycket pålitliga, vilket bidrog till att minska de dagliga driftskostnaderna.


  • Ytterligare expansion

    Vår tidiga europeiska expansion fokuserade på marknader där det fanns liten eller ingen nationell bilindustri, som Grekland (från 1965), Schweiz (1966) och Belgien (1966). Mot slutet av decenniet var vi representerade i hemterritorier för alla stora biltillverkare, inklusive Frankrike, Italien och Tyskland.


  • Första monteringen i Europa

    När exporten till Europa ökade snabbt insåg vi att vi behövde en egen bas på kontinenten. År 1970 öppnade vi det första Toyota Motor Sales-kontoret i Bryssel. Det var föregångaren till dagens Toyota Motor Europe. Vid samma tidspunkt undertecknade vi också det första avtalet för montering av Toyota-fordon här. Det markerade starten på ett partnerskap med Salvador Caetano i Portugal som fortsätter än idag. Det var också det första steget mot den betydande tillverkningsnärvaron vi senare etablerade under 1990-talet.

60-talet i Europa