Påbörjar förbättringen

Mirai första generationen
Vår värld står inför många utmaningar, från klimatförändringar och luftkvalitet till energieffektivitet och säkerhet. Med Mirai tog vi initiativ för det bättre för att säkerställa att vi kan njuta av en framtid som bryr sig om miljön.
  • Livscykeltänkande

    För att mäta den övergripande miljöpåverkan genomfördes detaljerade livscykelanalyser i enlighet med ISO 14040/44 och certifierades av de oberoende experterna från TÜV Rheinland. Nästa steg är att härleda rekommenderade handlingsvägar och åtgärder som kommer att leda till ekologisk optimering av våra produkter och processer över hela fordonets livscykel. Toyota strävar efter att utveckla varje modell på ett sådant sätt att den levererar betydligt bättre miljöegenskaper än sin föregångare.

  • En renare, grönare körning

    Utsläpp av inget annat än vattenånga gjorde den första generationens Mirai till ett pionjärfordon avsett att bidra till ett vätgasamhälle. Dess avancerade bränslecells-teknologi och miljöprestanda gjorde att den utnämndes till Årets Gröna Bil 2016 vid New York International Auto Show.

    Med Mirai förde Toyota fram en större innovation än den första generationens Prius till marknaden och fokuserade på att popularisera Mirai och den tillhörande FCEV-teknologin, samtidigt som man stödde utvecklingen av vätgasinfrastrukturen.

  • Det börjar på fabriken

    Första generationens Mirai tillverkades vid Motomachi-fabriken, samma fabrik där den andra generationen tillverkas idag. Denna fabrik använder 100% förnybara energiresurser och verkar i harmoni med den naturliga miljön. Genom installation av solpaneler och användning av avgasvärme från fabriken genererar vi energi på ett effektivt sätt. Dessutom eliminerar vi energiavfall genom våra dagliga Kaizen-aktiviteter och genom att utveckla produktionstekniker med låga CO2-utsläpp. Slutligen stöder vi ekosystembevarande genom våra trädbeskärningsaktiviteter runt området.


  • En hållbar vätgansamhälle

    Väte kan produceras från olika primära energikällor, och extraktionsmetoden beror på det aktuella landet. Det kan också spela en betydande roll i spridningen av förnybar energi. Sol- och vindkraft är intermittenta källor, vilket leder till instabil produktion som kräver ett tillräckligt lagringssystem. Ett sätt att lagra dessa intermittent förnybara energier är att omvandla dem till väte, en metod som är mer lämplig än batterier för storskalig lagring tack vare en högre energitäthet.

    Samhället i framtiden måste använda förnybar energi och intelligent integrera elnätet med vätenätet för effektiv användning. För att förverkliga en framtid med hållbara energibaserade samhällen med hjälp av väte måste vi fullt utnyttja förnybar energi samtidigt som vi effektivt integrerar el- och vätenät som en enhet.


  • En framtid ledd av teknologi

    Resurseffektivitet spelar en viktig roll inom Toyotas organisation. Återvinningsgraden för Mirai överstiger 95%. Eftersom Mirais bränslecellstapel använder det ädla metallet platina, skapade Toyota världens första stapelsamlings- och återvinningsnätverk.

    I Europa har Toyota satt sig det ambitiösa målet att sträva efter att samla in 100% av dessa industriella batterier. År 2010 lyckades Toyota etablera världens första batteri-till-batteri-återvinningsoperation i Japan. Dessutom har batterier återanvänts i stationära energilagringsapplikationer sedan 2013. Med insikten att våra råmaterial är ändliga fortsätter Toyota ständigt att röra sig mot en resurseffektiv ekonomi.


  • I harmoni med naturen

    Mirais tillverkningsanläggning är medlem i en arbetsgrupp vars mål är att skydda biologisk mångfald, med fokus på skogsplantering. Gruppen har utökat sina aktiviteter genom att involvera företag, lokala samhällen och myndigheter. Anställda från Toyotas Mirai-anläggning har redan planterat cirka 23 000 plantor* med hjälp av Miyawaki-metoden, undervisad av professor Fujiwara från Yokohama City University. I Miyawaki-tekniken planteras olika växtarter nära varandra så att växterna endast får solljus från ovan och växer uppåt istället för åt sidorna.

    *Sedan december 2020