Jag vill....

Väte i sin vackraste form

Mirai andra generationen
Mirais uppdaterade vätebränslecell signalerar den nya eran av nollutsläppsdrift med effektivitet, ledande kraft och lång livslängd.
  • Livscykelperspektiv

    Mirai erbjuder en utmärkt lösning för nollutsläpp, vilket möjliggör bekväm och säker mobilitet på ett hållbart sätt. Utöver CO2-utsläpp från avgasröret letar vi efter sätt att ytterligare minska CO2 genom att betrakta fordonets hela livscykel, vilket inkluderar design, produktion, ägande, körning, avyttring och återvinning. För att mäta Mirais totala miljöpåverkan genomfördes en detaljerad livscykelanalys enligt ISO 14040/44. Mirai andra generationen utvecklades för att leverera bästa möjliga miljöprestanda. I framtiden, när väte kommer att massproduceras med förnybar energi, kommer CO2-utsläppen från källa till hjul att minska ännu mer drastiskt, vilket tar oss närmare vårt mål om koldioxidneutralitet.

  • En renare, grönare körning

    Mer än bara en miljöbil, pressar den nya Mirai gränserna för väteenergi och avslöjar potentialen i Toyotas bränslecells-teknologi. Denna moderna teknik drivs av en kemisk reaktion mellan väte och syre inuti bränslecellerna, utan avgasutsläpp förutom vatten. Genom att anta vår GA-L-plattform har bränslecellsstacken och drivlinjekomponenterna kunnat omorganiseras på ett sätt som gör effektivare användning av utrymmet.

    Tack vare denna plattform kan Mirai andra generationen bära mer vätebränsle ombord, vilket resulterar i en 30% ökning av dess körsträcka. Den nya Mirai kan köras upp till 650 km med fulla tankar och använder endast 0,79 kg väte per 100 km*. Det är en lockande inblick i Toyotas vision för ren mobilitet och en framtid med väte.

    *WLTP kombinerad cykel

  • Det börjar på fabriken

    Motomachi-fabriken i Japan, där Mirai produceras, använder 100% förnybar el på produktionslinjerna för fordonet och dess elektrifierade systemdelar, inklusive högtrycksväte-tankar och bränslecellsstackar. För att främja införandet och användningen av vätgasbaserade teknologier och för att uppfylla utmaningen Plant Zero CO2 Emissions, har vi introducerat SimpleFuel™, en förenklad vätgasmack.

    Den använder el från solpaneler på fabrikssidan för att producera lågkolhydratväte genom elektrolys av vatten. Vätgasen komprimeras och trycksätts sedan och görs tillgänglig för bränslecellsdrivna gaffeltruckar som används på fabriken. En mack producerar nästan 9 kg vätgas/dag, tillräckligt för att hålla åtta bränslecellsgaffeltruckar igång.


  • Optimering av resurser

    Resurseffektivitet spelar en viktig roll hos Toyota. Återvinningsgraden för Mirai överstiger 95%. Eftersom Mirais bränslecellsstack använder ädelmetallen platina, skapade TMC världens första nätverk för insamling och återvinning av stackar. Ökad användning av aluminium i fordonstillverkning ger en enkel och effektiv metod för att förbättra prestanda och minska utsläpp samtidigt som säkerhet och hållbarhet bibehålls, eller till och med ökas. Toyota har utvecklat en metod för att återvinna skrotaluminium från produktionen i samarbete med våra materialleverantörer. Återvunnet aluminium från denna nya satsning används för första gången i karosseridelar på den nya Mirai.


  • Vattenoptimering

    Motomochi-fabriken bidrar också väsentligt till vår utmaning att optimera vattenanvändningen. Mängd- och kvalitetsåtgärder tillämpas noggrant genom användning av nya metoder för vattenbesparing och teknologier för att behandla avloppsvatten.


  • I harmoni med naturen

    För att uppnå harmoni med naturen främjar vi kontinuerligt biodiversitet runt våra fabriker genom att skapa nya livsmiljöer för växter och djurliv. Två exempel på vilda djur som finns vid våra anläggningar är kungsfiskaren och trollsländor.

    Den lysande blå färgen på kungsfiskarens ryggfjädrar är inte resultatet av pigment, utan resultatet av ljus som träffar speciellt modifierade lager av fjäderceller.

    Trollsländor är några av de snabbaste flygande insekterna i universum! De kan nå hastigheter över 48 km/h. Dock flyger de flesta i en långsammare hastighet på 29 km/h.