Jag vill....

Toyotas bränslecellsteknologi

30 års erfarenhet av bränslecellsteknologi
Toyota har investerat i bränslecellsteknologi sedan 1992. Genom våra senaste teknologiska framsteg kan vi nu erbjuda modulära bränslecellsystem för tillämpningar bortom bilindustrin.
  • PEM-teknologi i hjärtat

    Toyota-bränsleceller använder PEM (Proton Exchange Membrane) -teknologi. En bränslecell med protonutbytesmembran omvandlar den kemiska energin som frigörs under den elektrokemiska reaktionen av väte och syre till elektrisk energi. Den producerar inga utsläpp, förutom vatten. Dessutom, med hjälp av en unik Toyota-teknik, återförs en del av det producerade vattnet tillbaka till membranet för att fukta det. Därför behöver inte Toyota Fuel Cell Module en separat luftfuktare.

  • Våra bränslecellmoduler

    För att utöka potentialen för vätgas från bilar till andra användningsområden har vi omformat vår bränslecellsteknologi till kompakta bränslecellmoduler. De huvudsakliga komponenterna (bränslecellstacken och komponenter som hanterar luftförsörjning, väteförsörjning, kylning och effektstyrning) är således integrerade i en kompakt förpackning som lätt kan anpassas till olika produkter och tillämpningar. Modulerna finns i två former - en låda och en platt, rektangulär form - för att möjliggöra större flexibilitet och enklare anpassning till nya tillämpningar. Två varianter för varje form möjliggör en nominell effekt på antingen 60 kW eller 80 kW.


  • Översikt över Typ 1: TFCM2-B

    Mått (längd x bredd x höjd): 890 x 630 x 690 mm
    Vikt ungefär: 240 kg
    Nominell effekt: 60 eller 80 kW
    Spänning: 400 - 750 V
    *Värdena är målvärden och kan ändras


  • Översikt över Typ 2: TFCM2-F

    Mått (längd x bredd x höjd): 1 270 x 630 x 410 mm
    Vikt ungefär: 240 kg
    Nominell effekt: 60 eller 80 kW
    Spänning: 400 - 750 V
    *Värdena är målvärden och kan ändras


  • Lokal tillverkning

    Sedan 1992 har vi fortsatt att förbättra vår vätgasteknologi. Våra bränslecellmoduler i andra generationen monteras också vid TME:s forsknings- och utvecklingscenter i Bryssel. Sedan januari 2022 har anläggningen en pilotmonteringslinje som kombinerar avancerade teknologier med högkvalitativ montering. Beslutet att montera i Europa är för att möta den förväntade betydande efterfrågan över regionen. I samarbete med entreprenörer som är intresserade av att använda vår teknologi i sina tillämpningar erbjuder TME:s bränslecellsenhet den nödvändiga ingenjörsstödet för integration.


  • Mångsidigt produktutbud

    Vår nya bränslecellmodul har ett brett spänningsområde (400 till 750 V). Den kan anslutas till en elektrisk apparat tack vare sin inbyggda bränslecellboostomvandlare som förenklar utvecklingen och tillverkningen av bränslecellprodukter. En modulär ansats förbättrar bekvämligheten: de fyra modellerna kan kombineras för att matcha den tillgängliga uteffekten och installationsutrymmet. Modularitet eliminerar också behovet av att skapa design för individuell installation och anslutning av komponenter relaterade till bränslecellsystemet. Dessutom minskar det antalet platser där modulen måste anslutas till en enhet, vilket förenklar installationen.


  • Utmärkt säkerhet och tillförlitlighet

    För att säkerställa säkerheten relaterad till användningen av väte och hög spänning implementerar vi olika försiktighetsåtgärder. Dessa säkerställer att väte inte läcker. I händelse av att en läcka skulle inträffa, vilket är osannolikt, upptäcks den omedelbart och stoppas. Modulen är utformad för att fungera i olika driftsmiljöer, inklusive låga och höga temperaturer, vid höga (lågt syre) höjder och under hög-vibrationsförhållanden. Företag som är intresserade av att använda våra moduler kan begära stöd från erfarna ingenjörer för att hjälpa till att fastställa optimal design för bränsleekonomi, användningstid, driftskostnad, etc.


  • Hög uteffekt och ekonomisk effektivitet

    Vår nya bränslecellmodul har uppnått en i världsklass toppnivå för uteffekttäthet per enhetsvolym, tack vare egenskaperna hos vårt kompakta bränslesystem som eliminerar fordonets luftfuktare genom att cirkulera det vatten som genereras under kraftproduktionen inuti bränslecellstacken. De sällsynta underhållskraven för den nya modulen är mycket enkal. Detta bidrar till att minska den totala kostnaden, från inköp och användning till avyttring.