Jag vill....

Bränslecellsapplikationer

Toyotas bränslecellmoduler driver många olika nollutsläppsapplikationer.
Toyotas bränslecellsolutions är lämpliga för högbelastnings- och långdistansapplikationer som bussar, lastbilar, båtar och tåg. De har också framgångsrikt demonstrerats för stationära generatorer.
  • Accelerera antagandet av bränslecellsteknologi

    Toyotas bränslesystem har flexibilitet att användas inom en mångfald av väteapplikationer. Våra kompakta bränslecellmoduler används redan i olika stora fordon. Exempel inkluderar bussen Toyota Sora i Japan och Caetano-bussar i Portugal. Vi demonstrerar också hur vår teknik kan antas i lastbilar, och den testas i tåg, båtar och gaffeltruckar. Utöver transport integreras våra moduler i generatorer för att tillhandahålla ström för fabriker, stora evenemang eller nödsituationer. Vi fokuserar på tillämpningar där vätebränsleceller har en tydlig fördel.

Nollutsläpps marina tillämpningar

Vi var pionjärer inom bränsleceller för marina tillämpningar genom att stödja Energy Observer, det första vätgasfartyget som seglade runt jorden. Detta markerade vår expansion inom ett nytt affärsområde där vi samarbetar med specialiserade partners inom marinindustrin. Tillsammans med EODev har vi utvecklat en vätganslösning specifikt för marina tillämpningar. EODev hydrogen Range Extender (REXH2®) ger noll CO2- och noll partikelemissioner och ger ljudfri maritim mobilitet. Den har även installerats i Hynova Yachts som genomgår sjötester.

Bränslecellsbussar

Sedan 2019 har TME integrerat vår bränsleteknik i den vätvätgasdrivna stadsbussen H2.City Gold, tillverkad av CaetanoBus i Portugal. Nyligen, efter ett strategiskt samarbete med CaetanoBus i december 2020, tillkännagav vi en gemensam varumärkning av både H2.City Gold och den batterielektriska stadsbussen, e.City Gold. Vätgasbussen har en räckvidd på 400 km och kan tankas på mindre än nio minuter. Detta fordon visar upp båda företagens kompletterande teknologier och tekniska kapacitet. Fordonsmärkningen inkluderar både Caetano- och Toyota-logotyper.

  • Koldioxidneutrala järnvägslösningar

    Inom EU-projektet FCH2RAIL, en Horizon 2020-konsortium som inkluderar TME, utvecklar och testar partners en ny prototyp av ett nollutsläppståg. Hjärtat i projektet är ett hybridt, bi-modalt drivsystem. Det kombinerar elförsörjningen från luftledningen med en bränslecellhybridkraftsats (bestående av batterier och Toyota-vätgaskraftsmoduler) som fungerar oberoende av luftledningen. Det beslutades att använda den platta konfigurationen av våra bränslecellmoduler för att effektivt kunna integrera dem i demonstrationstågets tak.

Stationära generatorer utan utsläpp

Tillsammans med EODev, där vi blev direkt aktieägare år 2021, har vi utvecklat en vätgasstationär generator, GEH2®. Den innehåller vår bränslecellsmodul som levererar hög densitet kontinuerlig kraft och inga emissioner. Under ett evenemang förse generatorn Energy Observer-byn vid foten av Eiffeltornet med kraft, medan den på kvällen lyste upp Eiffeltornet. Detta var en uppvisning av möjligheten att försörja evenemang utanför elnätet med ren energi. Utöver dess symboliska betydelse visar denna satsning att vätgaslösningar utan utsläpp redan är helt operativa idag.