Jag vill....

Batterier

Toyota är en av världens ledande batteriutvecklare och tillverkare
Toyota har årtionden av erfarenhet av att utveckla och tillverka batterier för olika typer av fordon. Vi tillämpar all vår erfarenheten för att fortsatt vidareutveckla olika batteriteknologier för att kunna möta den elektrifierade framtiden.
  • Konkurrenskraftig batterikunskap

    Toyota tillverkar batterier internt och i samarbete med partners. Denna samarbetsstruktur möjliggör delad kunskap och innebär ett stabilt försörjningssystem för att möta en ökad efterfrågan av elbilsbatterier. År 1996 etablerade Toyota tillsammans med Panasonic det japanska batteriföretaget som idag går under namnet Primearth EV Energy. Sedan dess har vi producerat över 20 miljoner batterier. Till en början producerade vi enbart nickel-metallhydridbatterier (NiMH), med sedan 2003 har vi accelererat utvecklingen av litiumjonbatterier (Li-ion). Parallellt bedriver vi också forskning för att utveckla framtidens batteriteknologier som bland annat solid state-batterier.

  • Vi utvecklar olika typer batterier

    Vi utvecklar batterier av olika storlekar och kemiska sammansättningar, men alla har de gemensamma nyckelelementen: kvalitet, hållbarhet, tillförlitlighet, prestanda, säkerhet och kostnad. För Elhybrider (HEV) kommer vi fortsätta utveckla nickel-metallhydridbatterier (NiMH) och litiumjonbatterier (Li-ion), samtidigt som vi introducerar nya bipolära NiMH-batterier som minskar kostnaderna och ökar prestandan. För våra laddhybrider (PHEV) och elbilar (BEV) kommer vi under den senare delen av 2020-talet att utveckla en ny typ av litiumjonbatteri som förbättrar prestandan och räckvidden för PHEV och BEV.



  • Bipolärt NiMH-batteri

    Nyligen började vi produktionen av världens första bipolära NiMH-batteri. Detta batteri är mindre och lättare än ett vanligt NiMH-batteri. Dessutom krävs färre resurser i form av sällsynta jordartsmetaller vilket resulterar i en lägre produktionskostnad och miljöpåverkan. Trots minskad resursförbrukning innehåller det bipolära NiMH-batteriet dubbelt så hög energitäthet jämfört med ett vanligt NiMH-batteri. 



  • Li-ion batterier till lägre kostnad

    De höga kostnaderna för Li-ion batterier gör idag att elbilar generellt sett är dyrare än konventionella bilar. Därför arbetar vi med olika lösningar för att minska batterikostnaderna och på så vis tillgängliggöra elektriska bilar till fler. På kort sikt tror vi oss kunna minska batterikostnaderna med 30% samtidigt som vi förväntar oss kunna minska bilarnas energiförbrukning med 30%. Detta gör att vi kan minska batteriets storlek med 30% och samtidigt uppnå samma räckvidd. Med dessa effektiviseringar förväntar vi oss kunna minska batterikostnaden per fordon med 50% under andra halvan av 2020-talet. Vilket kommer minska bilarnas vikt och bilens pris.

  • Löftet om solid state-batterier

    I solid state-batterier ersätts den flytande elektrolytvätskan med en fast elektrolyt vilket innebär att man kan tillverka lättare och mer snabbladdade batterier med längre räckvidd. Toyotas mål är att till år 2030 kunna masstillverka elbilar med solid state-batterier som kan laddas från 10-80 procent på 10 minuter, med en räckvidd på 120-150 mil.