Jag vill....

Cirkulär ekonomi

Vi accelererar vårt arbete mot en cirkulär affärsmodell genom att vidta ytterligare åtgärder för att minska, återanvända och återvinna. 
  • Det börjar med designen

    Mantrat med de fyra R:en – Reduce, Reuse, Recycle and Recover – vägleder oss till ständiga förbättringar avseende fordonens design. Detta gör vi genom att använda oss av innovativa material, förnybar energi och minimerar användningen av värdefulla naturresurser. Bilarnas design bygger på ett koncept att de ska vara lätta att demontera vilket är en förutsättning för att delar och material ska kunna återanvändas och återvinnas. 

  • Resurseffektivitet 

    Vi bedriver ett kontinuerligt arbete för att minska råvaruanvändningen vid nyproduktion av våra bilar. Detta gör vi genom att återanvända resurser i största möjligaste mån, till exempel eventuella materialöverskott från produktionsprocessen. Ett minskat råvaruberoende kan minska produktionskostnaderna och förebygga negativ miljöpåverkan. Vi arbetar också för att öka andelen återvunnet material vid nyproduktion och för att hitta effektivare sätt att återvinna delar från våra fordon.

  • Återvinning

    Under en bils livscykel kan vissa delar behövas bytas ut för reparation. Samma princip gäller när bil nått slutet av sin livscykel och ska skrotas. Bilen innehåller då ofta många delar som kan återanvändas, repareras eller återvinnas. Vi bedriver omfattande program för återvinning av reservdelar från vårt europeiska återförsäljarnätverk. Returnerade delarna inspekteras och repareras på ett återvinningscenter och kan därefter säljas vidare.

  • Insamling och återvinning av batterier

    För batterier som inte går att repareras för att återanvändas som en reservdelar samarbetar vi med ett nätverk av ackrediterade insamlings- och återvinningsföretag. SNAM, baserat i Frankrike, ansvarar för insamling och återvinning av våra Nickelmetallhydrid-batterier (NiHM) som idag finns i de flesta av våra elhybrider. För litiumjonbatterier (Li-ion) som finns i elbilar och laddhybrider samarbetar vi med Reneos och Umicore. Alla våra samarbetspartners använder de senaste teknikerna för att uppnå effektiva återvinningsprocesser.

  • Plaståtervinning

    Fram till år 2050 siktar Toyota på att vara aktiv i samhällsutvecklingen för att globalt uppnå maximal plaståtervinning. Som delmål strävar vi att till 2030 använda tre gånger så mycket återvunnen plast i våra nya bilar jämfört med nuvarande nivåer. 

  • Återvinning av bilen

    I Sverige har biltillverkare ett producentansvar för återvinning av uttjänta bilar vilket går att läsa mer om på Mobility Swedens hemsida. Sveriges bilproducenter har därför skapat ett nätverk för bilåtervinning som heter Bilretur, de erbjuder möjligheten att kostnadsfritt lämna in bilen för återvinning hos en bildemonterare, du kan enkelt söka sök din närmsta inlämningsstation på Bilreturs hemsida . Du kan även läsa mer om bilåtervinning i Sverige i broschyren "Dags att ta farväl av bilen?download (pdf(download (pdf(". 

    För information om vart du som bildemonterare, bärgare, räddningstjänst, verkstad, privatperson eller försäkringsbolag kan vända dig när du ska hantera en elhybrid, laddhybrid eller elbil hittar du på elbilsinfo.se.